Járási hivatalok

 

A járási hivatalok a fővárosi és megyei kormányhivatalok szervezeti egységeiként kerültek felállításra 2013. január 1-jével.

Minden járásszékhelyen működik járási hivatal. A járási hivatalok székhelyeit, illetve a járási hivatalok illetékességi területét a 218/2012. (VIII. 13.) kormányrendelet határozza meg.

A járási hivatal kétféleképpen biztosítja az állampolgároknak az ügyfélszolgálatot. Azon városokban, ahol a lakosok és az elintézendő ügyek száma indokolja, ott minden munkanapon állandó ügyintézést biztosító kirendeltséget működtet. A kisebb településeken heti 1-2 alkalommal tart ügyfélfogadást a települési ügysegéd a települési önkormányzat által biztosított helyiségben. 2014-ben az ügyintézésre a járási hivatalok részeként működő, hétfőtől-péntekig 8 órától 20 óráig nyitva tartó kormányablakokban lesz lehetőség.

A járások kizárólag államigazgatási területi egységet jelentenek. A járási hivatalok legfontosabb feladata a megyei szintnél alacsonyabb szinten intézendő államigazgatási feladatok ellátása. A járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények módosításáról szóló 2012. évi XCIII. törvény több mint 80 db törvényi szinten szabályozott államigazgatási feladatot határozott meg a járások számára.

A járási hivatalvezetőt a kormánymegbízott javaslatára a közigazgatás-szervezéséért felelős miniszter nevezi ki és menti fel. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, közigazgatási és igazságügyi miniszter 2012. december 17-én hétfőn ünnepélyes keretek között kinevezte a járási hivatalok vezetőit.

A járási hivatal felépítése a fővárosi és megyei kormányhivatalokhoz hasonló, a járási hivatalban törzshivatal és szakigazgatási szervek működnek. 2013-tól a járási hivatalokhoz kerültek az okmányirodák. A járási hivatalokon belül szakigazgatási szervként működik a járási gyámhivatal, a járási állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hivatal, a járási földhivatal, a járási munkaügyi kirendeltség, a járási népegészségügyi intézet, a járási építésügyi és örökségvédelmi hivatal.

A járási hivatalhoz kerülő ügyek legnagyobb részét az okmányirodai feladatok jelentik, így a személyi adat- és lakcímnyilvántartással, útlevél-igazgatással és a közlekedési igazgatással kapcsolatos feladatok. A járási hivatal hatósági osztályának hatáskörébe tartoznak az egyes szociális ellátásokkal, kommunális igazgatással összefüggő feladatok, a menekültügyek, az egyes vízügyi, illetve védelmi igazgatási, földrendezési és földkiadási ügyek, az érettségi vizsgával, oktatással, valamint egyes távhő, villamos energia és földgázellátással kapcsolatos ügyek. Szabálysértési hatáskörben 2013. január 1-jétől a járási hivatal hatósági osztálya jár el.

A járási hivatalok feladatairól és felépítéséről, valamint a járási hivatalvezetőkről a www.jaras.info.hu weboldalon tájékozódhat. A  járások információs portálján a járás-navigátorral megtudhatja, hogy települése melyik járáshoz tartozik, és informálódhat az illetékes járási hivatal és szakigazgatási szerveinek elérhetőségéről, nyitva tartásáról.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

4 × 2 =

Powered by WordPress | Designed by: seo services | Thanks to credit repair, web design st louis and std testing